عالمى الصغير

    كل اللي عايزه تعرفيه عن... كريم الأساس

    شاطر
    avatar
    little angel
    مبدع نشيط
    مبدع نشيط

    انثى
    عدد المساهمات : 120
    نقاط : 192
    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    المزاج : عااااااااااااال العااااااال

    كل اللي عايزه تعرفيه عن... كريم الأساس

    مُساهمة من طرف little angel في الثلاثاء يونيو 30, 2009 12:49 pm



    النهارده هتكلم عن كريم الأساس الـ" فونديشن"، وهو أهم عنصر في الماكياج فهو يعتبر الأساس، لإنه بيداري كل عيوب البشرة، ومن خلاله تقدري تحصلي على ماكياج جيد جداً ونضر ومتوازن ولون بشرة موحد...
    ولكريم الأساس أنواع كثيرة ففي...

    • كريم الأساس السائل"ليكود فونديشن".

    • كريم الأساس الجامد "ستيك فونديشن".

    • كريم الأساس الدهني اللين قليلاً عن الجامد.

    • كريم الأساس المكثف جداً "كومباكت باودر فونديشن" الذي يمكن استخدامه كبديل عن البودرة لأنه بيكون كريم أساس وبودرة مع بعض.


    إزاي تختاري كريم الأساس؟!
    لازم تختاري نوع كريم أساس كويس ومضمون ومعروف، لأن الأنواع غير المعروفة لها تأثير سلبي جدا على البشرة، خاصة لو كانت بشرتك حساسة....وفيه ماركات كثيرة أوي ممكن تجيبي منها كريم الأساس الخاص بيكي زي ماركة "فلوريل"، "برجوا"، "ريمال"، " كريستيان ديور "، " كريولان " وعلى فكرة الماركات دي غالية شوية، علشان كده يفضل إنك ما تشتريش أكتر من درجتين من كريم الأساس في السنة الواحدة.


    إزاي تشتري كريم الأساس؟!

    لازم تحطي في اعتبارك وأنت بتشتري كريم الأساس النقطتين دول...

    أولا:
    نوع بشرتك

    كل بشرة ولها نوع كريم أساس معين مناسب لها، علشان كده لازم تحددي نوع بشرتك أولاً، وبعد كده تختاري كريم الأساس المناسب فمثلا...

    البشرة الدهنية
    أنسب نوع كريم أساس مناسب لها هو كريم الأساس السائل أو المائي، الخالي من الزيوت وبيكون مكتوب عليه "Oil free"، وذلك لكي لا يثبت على الوجه...
    ويفضل دائما قبل استخدام كريم الأساس وضع أي شيء يقلل من الدهون، أو غسل الوجه بماء ساخن لإخراج الدهون من البشرة، ثم غسله بماء بارد جداً لكي تزيلي تلك الدهون تماماً، وتجفيف الوجه بفوطة خاصة، وبهذه الطريقة تخففي الدهون من على البشرة الدهنية.
    كمان ممكن تستخدمي كريم الأساس المط غير اللامع المركب ويكون سائل شوية، ومجفف في نفس الوقت، لأنه مناسب للبشرة الدهنية، وممكن تختاري كريم أساس على شكل بودرة مضغوطة.

    البشرة الجافة
    أنسب نوع كريم أساس مناسب للبشرة الجافة هو كريم الأساس الجامد، أو الذي يحتوي على نسبة عالية من الدهون بس ياريت قبل ما تستخدميه تضعي كريم مرطب.

    البشرة العادية
    أما البشرة العادية فيناسبها جميع أنواع كريمات الأساس.

    ثانيا:
    لون بشرتك

    وعلشان تقدري تختاري لون كريم مناسب للون بشرتك يبقى لازم تقفي في إضاءة واضحة وقوية زي ضوء الشمس، فأنا لا أفضل الإضاءة الضعيفة عند اختيار كريم الأساس، وذلك لكي لا تختاري كريم أساس مختلف عن لون رقبتك ويديك...
    ويفضل دائما أن يكون لديك درجتان من الكريم فمثلاً لون فاتح قليلاً عن لون بشرتك، ولون غامق قليلاً، تمزجيهم مع بعض وقتما تشاءين لكي تحصلي على اللون المناسب، سواء كان تفتيح درجة أو تغميق درجة في مناطق من الوجه، فيمكنك زيادة اللون الفاتح لو أحسستي إن بشرتك غامقة، ويمكنك أيضاً زيادة الغامق لو وجدتيها فاتحة أوي ومجيرة.
    وعلى فكرة البنات أصحاب البشرة الفاتحة محظوظات، وذلك لأن بإمكانهم اختيار اللون المناسب بسهولة، ومن أكتر الألوان المناسبة للبشرة الفاتحة البيج الفاتح أوي، وأيضاً يوجد كريم الأساس السائل شويه وهذا يناسب البشرة الفاتحة أو التي تميل للون البيج، ولا يكون فيها احمرار خالص.
    أما إذا كان لون بشرتك برونزي شويه أو خمري أو ذهبي فلابد من استخدام كريم أساس أفتح درجة من لون بشرتك، والبودرة تكون لونها برتقالي أو خوخي شويه، لكي تحصلي على بشرة متألقة ومشرقة.
    أما أذا كانت بشرتك لونها وردي أو فاتحة ومائلة للون الروز، ففي الوقت ده بيكون كريم الأساس من نفس اللون الوردي الفاتح، علشان ما يسمرش البشرة، وتستخدمي معاه درجة البيج الفاتح أوي، علشان ما تغمقش لون بشرتك وتحسي إن شكلك متغير.
    كمان ممكن تستخدمي كريم الأساس في علاج مشكلة شحوب البشرة، بإنك تضعي طبقة فاتحة من كريم الأساس على الوجه، لتعطي لمحة طبيعية ولمعة، وبعد كده تغطيها باللون الخوخي، وبكده الوجه بيظهر بشكل طبيعي وبيعطينا اللون البيج الفاتح وهو لون البشرة الطبيعية.

    إزاي توزعي كريم الأساس؟!

    زي ما أنت عارفة إن فيه أنواع كثيرة من كريم الأساس وكل نوع وليه طريقة معينة في التوزيع فمثلا...
    كريم الأساس السائل

    لو كنت هتستخدمي كريم الأساس، يبقى لابد من إنك تضعي الإسفنجة في كريم الأساس، أو تأخذي القليل منه على إيدك، ثم تضعيه على نصف الوجه من فوق، وتنزلي به إلى الأسفل إلى أن تصلي للعينين، والخد ثم الشفايف والرقبة، وإلى أي مكان يظهر سواء في الرقبة أو الكتف، وإلى منابت الشعر من فوق لكي تعطي نتيجة طبيعية...
    وياريت تمزجي نقطة كريم أساس مع المرطب خاصة لو حسيتي إن كريم الأساس تقيل شويه أو مش عارفة توزعيه كويس.

    كريم الأساس المضغوط

    أحسن طريقة لوضع كريم الأساس المضغوط، هي إنك تجيبي إسفنجة مبللة بشوية ميه، وبعد كده تضعي الإسفنجة في الفونديشن، ثم تضعيها على بشرتك مباشرة، وعلى فكرة كريم الأساس المضغوط لا يوجد به أي لمعة ومناسب لجميع أنواع البشرة.
    كريم الأساس الجامد

    توجد أنواع من كريمات الأساس تكون على شكل أصابع وتسمى "ستيك"، وهي تناسب البشرة العادية، يعني لا هي دهنية ولا جافة، وعلى فكرة النوع ده مناسب لماكياج السهرات، لأنه بيدي شكل حلو أوي للبشرة، وبيداري أي عيوب ممكن تكون موجودة زي مثلا البقع أو التجاعيد أو اسمرار أسفل العينين، أو أي شيء في البشرة، فهو يعطي تجانس للون البشرة ولمعان ونعومة للبشرة كلها.
    وطريقة استعماله بتكون بإنك بتضعي طبقة بسيطة على الوجه كله بإسفنجة وبتنزلي للأسفل علشان ما يبقاش فيه فرق بين وجهك ورقبتك، لأنه بيكون تقيل شويه، وياريت ما تحطيش كمية كبيرة أوي لأنه ممكن يدي شكل مش حلو على العينين والجفن إذا وضع بكمية كبيرة.
    وفي النهاية
    أحب أقول لأي بنت بتشتكي من إن كريم الأساس مش بيظهر في وجهها وبيضيع بسرعة إنها تستخدم كريم أساس تقيل شويه، وده هتلاقيه في ماركات زي "برجوا"،"كريولان"، "مادينا"...

    وبنصح البنت صاحبة البشرة الدهنية باستخدام كريم أساس سائل، علشان ما يبقاش تقيل عليها

    لكن لو عندها أي بقع وحبوب تضع كريم دهني على منطقة الحبوب دي بس، وعليه البودر علشان يكتم كريم الأساس ويقضي على اللمعة اللي ممكن تظهر في الوجه بعد وضع كريم الأساس.

    واوعي تنسي إنك في الصيف لازم يكون معاك في الشنطة علبة كريم أساس صغيرة بالبدارة بتاعتها ماركة "مادينا" أو" كريولان"، علشان تستخدميها في أي وقت تكوني محتاجة لها فيه


    .
    avatar
    khookheeta
    المدير العام
    المدير العام

    انثى
    عدد المساهمات : 494
    نقاط : 961
    تاريخ التسجيل : 18/03/2009
    العمر : 29
    المزاج : تمام الحمد لله

    رد: كل اللي عايزه تعرفيه عن... كريم الأساس

    مُساهمة من طرف khookheeta في الثلاثاء يونيو 30, 2009 1:42 pm


    ,v[]aa


    احلي ورد لاحلي ملاك في دنيا
    تسلمي يا قمر


    _________________
    ما دمت قد دخلت في قلبي فليس لي ان اطلب الهرب



      الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين سبتمبر 24, 2018 3:22 pm