عالمى الصغير

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
عالمى الصغير

khookheeta
-==DarkNess==-
II MavEricK II
عميد كلية الحب
8 مشترك

حب كافيهات من الاخر يعني .!!!

عميد كلية الحب
    عميد كلية الحب
    مبدع جديد
    مبدع جديد

ذكر

حب كافيهات من الاخر يعني .!!! Empty حب كافيهات من الاخر يعني .!!!

مُساهمة من طرف عميد كلية الحب الأحد يوليو 05, 2009 1:59 pm

حلو العنوان والموضوع اجمل بس هينطبق على ايه الاسم دا اكيد على حب اليومين دول ولا حد عنده اعتراض ولا حاجه نخش في المهم طبعا وهقولها تاني حب اليومين دول حب كافيهات خلينا صرحه مع بعض كدا ونكلم بالمنطق اساسا الحب السليم اخره ايه او ايه المفروض اللي يكون فيه اللي اعرفه اتنين بيحبوا بعض يعني خوف على مشاعر بعض خوف على كرامة بعض واحترام وحب بمعنى كلمة حب طب خلونا نشوف اللي ماشي اليومين دول ايه وفيه ناس بتقول انه حب وانه سليم هو الواحد لما يحب يقابل اللي يحبه بردو من ورا علم اهله دي الاولانيه واحنا بنكلم في الاسلوب اللي بنحب بيه لسه هنيجي على كلمه بحبك دي نكمل نقابله في السر لو هو صح خايفين ليه او مثلا ليه لما بنكلم في التليفون وحد طب علينا نقفل علطول ونبئا مش على بعضنا مش المفروض اللي بنعمله صح وليه نهايه اغلب الحكايات دا اتقدملها عريس وجاهز ونحط تحت كلمة جاهز دي مليون خط طبعا ولا هنقول اصل ظروفي ومش ظروفي والكلام دا اوك صحيح الحياه صعبه بس اللي اعرفه بردو للشباب لو حصل كدا مع حد يعرفه شخصيا كله عارف هيقول ايه ومش هقول اخواتهم طبعا نكمل وهنقول الحل ايه في الاخر نيجي لكلمه بحبك اللي بقت طبعا عامله زي وجبه الدليفري وبتتقال عمال على بطال اصل فلان اعرفه بيحب اشمعنا انا اجرب انا كمان اصلها بقت لعبة وعايز اجربها وبعدين هو الحب بئا اشوف بنوته عسوله واستايل خلاص اقولها اني بحبها وانا لا اعرف شخصيتها ولا اي حاجه عنها او لازم ابين لاصحابي اني واد جامد وهوقعها في حبي او لازم يبئا ليا منظر في الجامعه امسك ايد واقعد معاها لوحدنا عشان الناس تشاور عليا هو دا الحب اللي اعرفه اللي بيحب حد بيخاف عليه اكتر من نفسه بيخاف حد يقول عليه كلمه بس ويجيب في سيرته بالوحش بيبئا ديما عايزه احسن حد في العالم دا كله مش اترسم بيه واخلي الناس تكلم عليه واخليه قاعد خايف اساسا حد يشوفه واقوله دا صح دا طبعا اغلب الكلام للشباب......

بالنسبه للبنات مشاكلهم كتير وهما اللي بايديهم كل حاجه ازاي ازي هقولكوا لو بعاكس بنت في الشارع مثلا هل هكلمها غصب عنها واتعرف عليها لا طبعا كله بحريتها والبنت اللي بحبها هي اللي بتدي فرصه اني اقعد معاها لوحدنا وبتعمل حاجات كتيره من ورا اهلها والمشكله انها مش حاسه انها بنت انما الشاب عادي محدش هيكلم عليه انما البنت سمعه يبئا في جزء كبير عليها وبعدين ليه ابدأ الموضوع غلط واعمل حاجات غلط وعارفه انها غلط والدليل الخوف من ان حد يشوفني او من اهلي يعرف حاجه يبئا المفروض فيه حاجات قبل ما نحب هقولها بحبك وهرتبط بيها وبعدين نهايه الموضوع ايه لغايه الجامعه ما تخلص ولا لغايه ما عريس يجي هو كدا الحب ؟؟؟

لو بحبها بجد هخليها تعرف اهلها ويعرفوا كل حاجه عني لو وافقوا على كدا اوك محصلش موافقه خلاص يبئا اصحاب وبالعكس انا هبئا متمسك بيها واعمل على قد ما اقدر عشان مخسرهاش انها انسانه عرفت اهلها ومؤدبه وعلى فكره للبنات فيه شباب كتير اوي من اللي بيحبوا يقولك واحده حبتها ومشينا مع بعض مش هاخدها ودي نظريه كتير لانه بيقول هي محترمتش اهلها وخبت عليهم هيجي يوم معايا وتعمل كدا يبئا لازم نبتدي صح عشان كل حاجه تبئا صح وافكر بعقلي وقلبي مش قلبي بس وافكر صح عشان كل حاجه تبئا صح وبجد ربنا يوفق كل انسان ويلاقي اللي بيحبه بجد ويبتدي موضوعه صح وانا عندي كلام كتير بس مهما اكلمت والله مش هقدر اوصف بس اكيد لينا وقفه تانيه في الموضوع دا ان شاء الله وتكمله ليه ...............

بكيبورد : عميد كلية الحب
    II MavEricK II
    II MavEricK II
    مبدع جديد
    مبدع جديد

ذكر
    العمل/الترفيه : محاسب
    المزاج : عالى

حب كافيهات من الاخر يعني .!!! Empty رد: حب كافيهات من الاخر يعني .!!!

مُساهمة من طرف II MavEricK II الثلاثاء يوليو 07, 2009 2:55 pm

طيب احنا لازم نقول كلام كبييييييييييييييييييييييييير

ونقول كما قال البحبحانى

دعنى أقول لك يافتى بأن من ضاع فى الحب أختفى

فبأى شكٍ انت منهمر فى الحب وحياتك كلها قفى

كل خبطة بفرقعه وانت بتاخدها بمجدعا

وعلى رأى الشاعر محمد على كلاى ..

حبيتك وسهرت الليل .. من يومها وانا شايف الويل

وكل يوم بيعدى فى بعدك سنه ... يلا بسرعة علشان انا اتأخرت التاكس واقف يابن ..... التيت

ودعنا من هذا الهراء الذى لا يجدى الثمار ...

فعندما ننظر لمشكلةٍ ما يجب علينا ألا نظهر مع أراءنا بعض التحيز الذى قد يشيب بعض الافكار التى قد يدلو بها الاخرين وبالتالى لن نستطيع إستحضار بعض الصفات التى ما من شأنها أن تمول بعض العقول القادرة على تغيير الواقع وانجذاب بعض المشاكل التى قد تحدث إثارة فى المشاعر عند صارع بين القوة والصلابة الفكرية فلابد من إحداث تغيير لبعض الأحداث التى قد تواكب صدور إيقاعات حسية بها تداخل فكرى فعندما نبحر فى زورق الحياة قد يتخللنا شعور بمصادفة أطوارا وأطوارا تتخطفنا ذات اليمين وذات الشمال وتلك داهية تستوجب من العقل أن يسلح نفسه من خلال سيكولوجية معينة يصارع بها ما قد يجذب نفسه نحو حضيض اللامعقول فبأى شك تنظر لتلك الأمور على أنها تغيرات جذرية قد تبعث فيها أشياءأ ما تورث عند البعض الضغائن فليس عليك إلا أن تتخلى عن بعض الافكار التى قد ينظر لها البعض على أنها تدخلات فى غير محلها .. وانا انصح كل من تسول له نفسه فى الانصياع لبعض التلوثات الفكرية التى قد يتعرض لها البعض فلما كنا نتعلم فى السابق تعلمنا أن لكل مقامٍ مقام .. فأين المقام والمقام الاخر وهذه هيا مصيبتنا الان ..

وفى النهاية

لا تعليق

عميد كلية الحب
    عميد كلية الحب
    مبدع جديد
    مبدع جديد

ذكر

مُساهمة من طرف عميد كلية الحب الثلاثاء يوليو 07, 2009 3:01 pm

والله انا اللي لا تعليق مع احترامي ليك ارق تحياتي

وياريت لو توضحه ليا اكتر معلق فهمي على قدي
    II MavEricK II
    II MavEricK II
    مبدع جديد
    مبدع جديد

ذكر

مُساهمة من طرف II MavEricK II الثلاثاء يوليو 07, 2009 3:13 pm

لا تعليق ولا نو كومينت

على العموم انا بكلمك بشكل شيك

شكل يخليك تتأمل فى معرفة الصديق

على العموم ياسيدى نرد كلام ناس مسلمه أمرها لربنا

ونتخيل اننا قاعدين فى حفلة شاى بلبن .. بس لو سمحت انا هاخد الكوباية الكبيرة .. ولا انت بتشرب فى مج

ما احنا فى كافيهات بقى

على العموم نوضح الصورة بشكل أفظع وابشع فى جملة مفيدة ونقول

الحب دح دح .. والهجر كخ كخ

كدا كلام روش اهه

كلام طحن طحن طحن أخر حاجة

ملحوظة : تم كتابة هذا الرد بناءاً على طلب الاعضاء فنرجو عدم الازعاج حين الاستمتاع بالقراءة ..

نرجو إرسال ابتنجان فى سندوتشات الطعمية على الفرن المجانى 44 44 44 44 44 44 44 44 44

تاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااكس

-==DarkNess==-
    -==DarkNess==-
    مبدع جديد
    مبدع جديد

ذكر

مُساهمة من طرف -==DarkNess==- الثلاثاء يوليو 07, 2009 3:14 pm

يا اخى الفاضل انه لمن دواعى سرورنا ان نرحب بهذا الكلام العظيم و السهل البسيط فان من الواجب علينا احترام اراء البحبحانى حيث انه من المنطق المتبوتق ان نعرف ما هيا مهيه الحياه بكل ارائها و افكارها و كما قال اخى العظيم العضو مافريك فان من الصعب ان قد يتخللنا شعور بمصادفة أطوارا وأطوارا تتخطفنا ذات اليمين وذات الشمال وتلك داهية تستوجب من العقل أن يسلح نفسه و هو اسهل مناطق الحياه حيث انه يساعد على المرور من بوابه الحياه التى قد لا نندم على اى شئ فيها و ذلك فلابد ان تومن بذات المنطق الذى يصلح لابعد ما فى الحياه المتبقيه حتى يمكن ان تساير مواقف الحياه القادمه و ارجو ان يكون قد وصلت وجه نظرى و تقبل مرورى الكريم
    عميد كلية الحب
    عميد كلية الحب
    مبدع جديد
    مبدع جديد

ذكر

مُساهمة من طرف عميد كلية الحب الثلاثاء يوليو 07, 2009 4:22 pm

II MavEricK II كتب:
    لا تعليق ولا نو كومينت

على العموم انا بكلمك بشكل شيك

شكل يخليك تتأمل فى معرفة الصديق

على العموم ياسيدى نرد كلام ناس مسلمه أمرها لربنا

ونتخيل اننا قاعدين فى حفلة شاى بلبن .. بس لو سمحت انا هاخد الكوباية الكبيرة .. ولا انت بتشرب فى مج

ما احنا فى كافيهات بقى

على العموم نوضح الصورة بشكل أفظع وابشع فى جملة مفيدة ونقول

الحب دح دح .. والهجر كخ كخ

كدا كلام روش اهه

كلام طحن طحن طحن أخر حاجة

ملحوظة : تم كتابة هذا الرد بناءاً على طلب الاعضاء فنرجو عدم الازعاج حين الاستمتاع بالقراءة ..

نرجو إرسال ابتنجان فى سندوتشات الطعمية على الفرن المجانى 44 44 44 44 44 44 44 44 44

تاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااكس

هعديها واقول ان مش قصدك اني بكلم بشكل مش شيك قليل الزؤق يعني Wink

ومتشكر على اسلوبك الجميل في الرد الشيك طبعا Wink

وعامه احب انك تعرفني ايه هو الحب يمكن اما كلامي غلط والحب اني اعمل حاجات تانيه كتيره وكدا عكس اللي انا قولتها
    عميد كلية الحب
    عميد كلية الحب
    مبدع جديد
    مبدع جديد

ذكر

مُساهمة من طرف عميد كلية الحب الثلاثاء يوليو 07, 2009 4:34 pm

-==DarkNess==- كتب:يا اخى الفاضل انه لمن دواعى سرورنا ان نرحب بهذا الكلام العظيم و السهل البسيط فان من الواجب علينا احترام اراء البحبحانى حيث انه من المنطق المتبوتق ان نعرف ما هيا مهيه الحياه بكل ارائها و افكارها و كما قال اخى العظيم العضو مافريك فان من الصعب ان قد يتخللنا شعور بمصادفة أطوارا وأطوارا تتخطفنا ذات اليمين وذات الشمال وتلك داهية تستوجب من العقل أن يسلح نفسه و هو اسهل مناطق الحياه حيث انه يساعد على المرور من بوابه الحياه التى قد لا نندم على اى شئ فيها و ذلك فلابد ان تومن بذات المنطق الذى يصلح لابعد ما فى الحياه المتبقيه حتى يمكن ان تساير مواقف الحياه القادمه و ارجو ان يكون قد وصلت وجه نظرى و تقبل مرورى الكريم

سؤال اعتبره غباء مني انا مالي بالبحبحاني واتمنى انك توصلني لوجهه نظرك وبلغه مصريه مع احترامي للفصحى لتزعل مني lol!

واتمنى اني اعرف وجهه نظرك بردو في الحب كلامكوا غريب وتعليقاتكوا اغرب يا انا اللي نسيت المنتديات شغاله ازاي او حصلها تجديد lol!
    khookheeta
    khookheeta
    المدير العام
    المدير العام

انثى
    المزاج : تمام الحمد لله

مُساهمة من طرف khookheeta الثلاثاء يوليو 07, 2009 7:30 pm

مبدئيا عميد احنا هنا صحاب وبنهرج مع بعض
    يعني مفيش مجال للزعل
    الزعل مرفوض من الاخر

وبعدين انا عايزه اعرف
    انتو مالكو ومال البحبحاني
    مذهب الاخ البحبحانى لا يجب ان نخوض فيه فهوبحر واسع وغزير دعنا لا نخوض في هذا المبحث فقد يطول الشرح

بقولك ايه يا عمد
    مفيش حب قهاوي عندك بدل كافيهات
    ههههههههههههه
    عميد كلية الحب
    عميد كلية الحب
    مبدع جديد
    مبدع جديد

ذكر

مُساهمة من طرف عميد كلية الحب الثلاثاء يوليو 07, 2009 7:44 pm

حب قهاااااااااوي هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

وماله نعمله يا باشا انت تؤمر بس كدا عنيا الاتنين واشطه على الفصحى اللي شغاله هنا

نورتي يا جميل
    رونى
    رونى
    مبدع جديد
    مبدع جديد

انثى

مُساهمة من طرف رونى الثلاثاء يوليو 07, 2009 9:06 pm

تسلم ايدك على الموضوع كل واحد من حقه انه يقول رايه
    هى كل المشكله انك وصلته بطريقه عميه اوى وبعدين
    وجهه نظرك متحامله اوى على البنات انت المفروض بتكتب موضوع بتاخده من كل زواياه
    وبعدين بتقول"بالنسبه للبنات مشاكلهم كتير وهما اللي بايديهم كل حاجه ازاي ازي هقولكوا لو بعاكس بنت في الشارع مثلا هل هكلمها غصب عنها واتعرف عليها لا طبعا كله بحريتها والبنت اللي بحبها هي اللي بتدي فرصه اني اقعد معاها لوحدنا وبتعمل حاجات كتيره من ورا اهلها والمشكله انها مش حاسه انها بنت انما الشاب عادي محدش هيكلم عليه انما البنت سمعه يبئا في جزء كبير عليها وبعدين ليه ابدأ الموضوع غلط واعمل حاجات غلط وعارفه انها غلط والدليل الخوف من ان حد يشوفني او من اهلي يعرف حاجه يبئا المفروض فيه حاجات قبل ما نحب هقولها بحبك وهرتبط بيها وبعدين نهايه الموضوع ايه لغايه الجامعه ما تخلص ولا لغايه ما عريس يجي هو كدا الحب ؟؟؟"
    انا معاك ان لازم الاهل يكونوا عارفين كل حاجه عن اولادهم بس انت شايف ان الاهل ممكن يسمحوا لبنتهم
    انها تعرف شاب ويتكلموا فى التليفون مش هقلك يتقابلوا دا على اساس ان الولد ملاك زى انت مابتقول وعايز الاهل يعرفوا
    وبعدين موضوع انك تكلم بنت فى الشارع وهى اللى هتسمحلك انك تكلمها ولا لا مبصتش ليه فى زاويه تانيه وان الولاد يبتدوا بنفسهم وميعكسوش البنات علشان ميسمحوش للبنات انهم يعملوا الغلط
    انا فى واحد مره قالى ان مفيش بنت بتبتدى بالغلط لازم الولد هو يكون المحرض مش هقلك ان كل البنات مفيش منهم وفى منتهى الاحترام بس هقلك حتى البنت اللى بتبتدى بحاجه زى دى برضوا بيكون المحفز ليها ولد حتى لو بنظره
    وكمان البنت اللى بتروح تقابل ولد هى بتحبه معتقدش انه لو فعلا بيحبها وشخص محترم مش هيخلى الناس تتكلم عليها وهيخاف عليها ومش هيرضى انهم يتقابلوا
    انما انت بتتكلم عن فئه من الشباب وخدين الدنيا تسليه ومش فارقه معاهم حاجه
    وفى النهايه يا ريت فعلا كل ولد يحافظ على اى بنت مش لازم تكون حبيبته ويعتبرها انها اخته ساعتها بس مش هياذيها والبنت لما تلاقى الولد محترم مش هتتجرا وتفرض نفسها عليه الا اذا فعلا من احترامه لنفسه
    ولها هيخليها تحترم نفسها وتحترم اهلها.
    اسفه متزعلش منى وادينى كلمتك بالعميه
    II MavEricK II
    II MavEricK II
    مبدع جديد
    مبدع جديد

ذكر

مُساهمة من طرف II MavEricK II الأربعاء يوليو 08, 2009 12:24 am

عارف مشكلتك دى بتفكرنى بايه بحسن شحاته الشهير بحسن بفه

لما نزل ماتش أمريكا بالعالم المكسحه دى

بس انا هعديهالك

وخلينا بقى نتكلم جد شويه

لأن وقت الهزار خلص

أنا راضى زمتك وضميرك

وبدون نقد لشخصك يا أخ عميد ولكن دعنى أنقد كلامك

أولا اسلوبك فى كتابة الموضوع تبين مدى قلة معرفتك باسس اللغة العربية

مش بس اسس لا وقواعد كمان

ومتفتكرش ياسيدى انى طالب ان انت تكتبلى بالتشكيل وتلبس طربوش معوج وانت بتتكلم

لا

انا طالب منك بس ان يبقى فيه مصداقية فى الكلام

لما أكون كاتب اسمى عميد كلية الحب

وانا مش عارف أكتب كلمتين على بعض مع احترامى والله لشخصك الكريم ولكنى أنتقد كلامك فقط

نيجى لمغزى الموضوع

انا شايف انه موضوع حب الكافيهات دا موضوع هايل

بس الصورة اللى انت نقلتها للناس صورة مقفوله.. صورة فيها هجوم .. وياريته كان عادل

دا كان هجوم على البنت بس

دالوقتى هتقول انى بدافع عن البنات ونصير البنات والكلام الخايب دا

لكن الحمدلله ان سمعتى سبقانى فى كل حته

فأرجو من سعادتك لما تثير موضوع هام زى دا

يبقى فيه تحسين لإسلوب الكتابة فى المقام الاول

ثانيا يبقى فيه مصداقية فى توصيل الفكرة مش يبقى كلام بنخلص منه وخاص

ثالثا ميبقاش فيه تحيز من جهة الكاتب وبالذات لو كان عند طرح موضوع

وشكرا على سعة صدرك

وبالتوفيق
    nody_pinky
    nody_pinky
    مبدع نشيط
    مبدع نشيط

انثى
    العمل/الترفيه : student in senior 1, english school

مُساهمة من طرف nody_pinky الجمعة يوليو 10, 2009 12:54 pm

والمشكله انها مش حاسه انها بنت انما الشاب عادي محدش هيكلم عليه انما البنت سمعه يبئا في جزء كبير عليها

العيب على الاتنين بصراحة ولا البنات بس ولا الولاد بس
    مهو لو كل ولد احترم نفسو و اتعامل مع البنات و هو حاطط ف دماغه اخته و الاسلوب ال هو عايز الولاد يعملوها بيه مكنش هيبقى فيه ولاد بيعاكسو ولا بيتسلو

و مش كل حاجة نقوول البنات و سمعتها طيب ما هو لو مشينا بالمبدأ ده يبقى كل ولد هيهيييص و يرووح يتسلى ب 6 7 بنات و يقوول و انا ماالى انا ولد اعمل ال انا عايزه

و اه فى بنات بصراحة عايزة الحرق عشان انها بتدى فرصة للولاد بس مش معنى كدة ان الولاد يمشوا يعاكسوا ف البنات او يضحكوا عليهم و يقولوا هما ال ادونا فرصة

تانل132

و ميرسى على التوبك و سورى لو فى حاجة ف رأيى مش هتعجب
    ALMOMAYAZ
    ALMOMAYAZ
    مبدع جديد
    مبدع جديد

ذكر

مُساهمة من طرف ALMOMAYAZ السبت يوليو 11, 2009 3:15 pm

بسم الله ...يافتاح ياعليم

ايه الحب الجميل دا

أنا حاسس إني راح أتهور وأسجل في كلية الحب

وبإذن الله راح ناخذ دراسات عليا ونغيض الحساد0

تحياتي
    امة الله
    امة الله
    مبدع جديد
    مبدع جديد

انثى
    المزاج : نحمدو

مُساهمة من طرف امة الله الأحد يوليو 12, 2009 5:39 am

اللي اعرفه اللي بيحب حد بيخاف عليه اكتر من نفسه بيخاف حد يقول عليه كلمه بس ويجيب في سيرته بالوحش بيبئا ديما عايزه احسن حد في العالم دا كله مش اترسم بيه واخلي الناس تكلم عليه واخليه قاعد خايف اساسا حد يشوفه واقوله دا صح دا طبعا اغلب الكلام للشباب

تفتكر ان الحب والكلام دا يسمح بيه دينا اساسا فيعني قبل الكلام دا انا اخاف من ربنا مش من كلام الناس شكراا اخي الفاضل وربنا يهدينا

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 20, 2024 4:54 am